United KingdomUnited Kingdom

Ukončené projekty

V roce 2013 se naše Gymnázium, společně s dalšími 30-ti školami z celé republiky, zapojilo do mezinárodního projektu Active Citizens, který je podporován organizacemi British Council a Člověk v tísni. Projektu se účastnil 33 – členný studentský tým.

Hlavním cílem projektu bylo aktivní přispění ke zlepšení komunitního života města aktivitami, které studenti sami vymyslí a zrealizují během školního roku.

Studenti se rozhodli pro pomoc starším občanům, kteří jsou často terčem domácích krádeží nebo podvodů s předraženým zbožím. Nacvičili divadelní scénky, které jim měli humornou formou ukázat možné způsoby obrany. Sepsali též příručku s návody, jak se těmto nešvarům bránit.

Název projektu: Inovační metody pro zkvalitnění vzdělávání
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0954
Příjemce: Gymnázium Třebíč

Datum zahájení: 01. 09. 2012
Datum ukončení: 31. 08. 2014
Celková výše finanční podpory: 1 707 622,00 Kč

Cíl projektu: Prostřednictvím nových metod a nástrojů docílit dalšího zlepšení vzdělávání žáků.

Součástí projektu byli následující aktivity

II/1, IV/1 Individualizace výuky

Cílem této aktivity byla podpora rozvoje individuálních schopností žáků v oblasti cizích jazyků a v matematice:

I/2, II/2 Inovace výuky

Byly připraveny vzdělávací materiály pro humanitní předměty (ČJ, D, VV, HV) a pro výuku cizích jazyků: němčinu, angličtinu, ruštinu a francouzštinu.

II/4 Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Učitelé cizích jazyků měli možnost díky absolvování ročních jazykových kurzů zlepšit své jazykové kompetence a zvýšit tak kvalitu výuky.

III/2 Využívání ICT

Byly vytvořeny ucelené sady materiálů využívající různé metody a formy digitálních technologií pro předměty: biologie, chemie a zeměpis, IVT a výtvarná výchova.

Z financí  projektu bylo zakoupeno 20 PC sestav pro studenty, 1 PC sestava pro učitele, 3 notebooky, 1 barevná tiskárna.

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.36/02.0020
Příjemce: Gymnázium Třebíč
Doba realizace: 1. 4. 2013 – 31. 1. 2015

Rozpočet projektu: 2 979 480,02 Kč

Obsahová náplň projektu, pořizované vybavení

A) Příprava a tvorba metodických materiálů pro výuku přírodovědných předmětů

  • Každý ze 16 pedagogů přírodovědných předmětů se zúčastnil 3 vybraných odborných akreditovaných kurzů
  • Pedagogové s aprobací biologie a fyziky připravili 14 metodických materiálů pro úplnou realizaci exkurzí a jejich koncepční začlenění do výuky daného předmětu (sady byly připravené pro 4 ročníky nižšího gymnázia a 3 ročníky vyššího gymnázia).
  • Pedagogové s aprobací chemie připravili celkem 5 metodických materiálů pro úplnou realizaci exkurzí a jejich koncepční začlenění do výuky (sady byly připravené pro 2 ročníky nižšího gymnázia a 3 ročníky vyššího gymnázia).
  • Pedagogové s aprobací chemie vypracovali sady 12 pracovních listů pro 1. a 2. ročník vyššího gymnázia. Náplň pracovních listů vycházejí ze znalostí z teoretických hodin, které byly
    v laboratoři prakticky ověřované.
  • Bylo zakoupeno vybavení do chemické laboratoře (přesné váhy, sušárna, pH-metry, spektrofotometr, digestoř), nové laboratorní stoly a doplněny zásoby spotřebního materiálu (chemické sklo, chemikálie). Dále byly zakoupeny odborné publikace pro vyučující daných předmětů.
  • Byly zakoupeny 3 fotoaparáty, multifunkční zařízení, kroužkový vazač a spotřební kancelářský materiál

B Pilotní ověření výstupů

  • Realizace následujícího počtu exkurzí: 2 exkurze (fyzika, biologie) pro primu a sekundu,
    3 exkurze (fyzika, chemie, biologie) pro tercii, kvartu, první, druhý a třetí ročník vyššího gymnázia. Celkem se uskutečnilo 10 exkurzí pro nižší gymnázium a 36 exkurzí pro vyšší gymnázium (všechny paralelní třídy v ročníku 1. až 3.).
  • 12 odborných přednášek (oblast fyziky, chemie a biologie), každé přednášky se povinně zúčastnila vybraná třída školy (tj. 30 žáků).
  • V roce 2014 proběhly celkem 3 cykly prezentačních pokusů z chemie realizované CHF VUT Brno, určené pro kvartu a vyšší gymnázium (1. a 2. ročník), celkem proběhlo 9 prezentací po žáky gymnázia.
  • Veškeré koncepční změny výuky budou v průběhu roku začleněny do ŠVP.

Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/44.0003
Příjemce: Kraj Vysočina
Partner: Gymnázium Třebíč
Doba realizace: 01. 09. 2013 – 31. 08. 2015
Celková výše finanční podpory: 7 408 424,40 Kč

I. Popis projektu

Cílem projektu byla modernizace a zvýšení kvality v oblasti technického a přírodovědného vzdělávání se zaměřením na rozvoj klíčových kompetencí žáků v počátečním vzdělávání v Kraji Vysočina. Projektové aktivity byly koncipovány tak, aby absolventi lépe uspěli na trhu práce a vyhověli požadavkům firem.

II. Klíčové aktivity projektu a jejich evaluace

A) Vybavení laboratoře biologie odborné učebny fyziky

V rámci této aktivity byly pořízeny nové laboratorní stoly do laboratoře biologie a připojeny k médiím (elektřina, voda, slaboproud), zakoupen pracovní stůl a zabudováno zatemnění pro učebnu fyziky. Zařízení je používáno nepřetržitě žáky i vyučujícími. Nové zatemnění umožňuje provádět pokusy z optiky a využívat  dataprojektor s další technikou, což bylo při jihovýchodní orientaci oken učebny problematické. Zapojení datových zásuvek umožňuje práci s nejmodernějšími pomůckami připojenými na počítače a sdílení měřených dat.

Celkové náklady 540 000,- Kč

B) Nákup vybavení a nákup drobného hmotného neinvestičního majetku a spotřebního materiálu pro laboratoř chemie, fyziky a biologie

Vybavení pomůckami pro přírodovědné předměty bylo ve škole zastaralé, počty zařízení a souprav nedostačovaly pro všechny pracovní skupiny. Novými soupravami jsme prakticky pokryli požadavky ŠVP po čtyřleté i osmileté gymnázium, měřící systém Neulog umožní výsledky měření zpracovávat na PC a výsledky sdílet s celou skupinou.

Celkové náklady 2 783 000,- Kč

C) Vzdělávání pedagogických pracovníků v metodách a formách práce směřujících k podpoře přírodovědného vzdělávání

Celkem 18 učitelů absolvovalo podle svých aprobací celkem 3 třídenní stáže na partnerských vysokých školách. Učitelé biologie na pedagogické fakultě JČU, učitelé chemie na FCH VUT Brno a učitelé fyziky na PřF UP Olomouc. S těmito školami byla navázána vzájemná spolupráce.

Celkem podpořeno 18 učitelů

D) Celoroční, pravidelně se opakující volnočasové aktivity, zaměřené na přírodovědné vzdělávání žáků SŠ

Pro žáky se zájmem o přírodovědné předměty byl zřízen Badatelský kroužek, ve kterém se studenti nejdříve seznámili s novými pomůckami a měřícím systémem. Poté dostali prostor i prostředky pro vlastní činnost. Studenti si mohli vyzkoušet nové metody práce a posílit svůj vztah k přírodovědným oborům.

E) Dlouhodobá spolupráce SŠ a VŠ vedoucí ke zvýšení zájmu o studium technických a přírodovědných oborů

10 studentů absolvovalo týdenní stáž na chemické fakultě VUT Brno, 10 studentů stáž z biologie na JČU Č. Budějovice a 10 studentů stáž na přírodovědecké fakultě UP Olomouc.

O stáže byl mezi studenty velký zájem a jsou hodnoceny oběma stranami velmi pozitivně. Akce se účastnili opravdoví zájemci o obor a to se projevilo i v jejich práci na fakultách.

F) Zapojení odborníků z praxe do výuky technických a přírodovědných předmětů

Tuto formu aktivit jsme realizovali přednáškami lektorů z vysokých škol. Témata odpovídala ŠVP vyšších ročníků. Přednáška byla vždy určena pro určitou třídu vybraného ročníku, abychom mohli působit na co největší počet žáků. Kapacita místnosti pak byla doplněna zájemci o danou tématiku. Způsobem obsazování přednášek je možno vysvětlit některé negativní ohlasy, obvykle se studenti dožadují naprosté dobrovolnosti své účasti. Problémem je vytíženost lektorů z VŠ, přednášky se kumulují vždy do počátku zkouškových období.

G) Využívání technických památek a interaktivních expozic technického a přírodovědného charakteru

Tuto položku jsme realizovali formou odborných exkurzí do provozů, expozic, vědeckých ústavů a vysokých škol. Aktivita byla přijímána velice příznivě, většina exkurzí byla dvoudenních a byla směřována do lokalit, kam se obvykle žáci nedostanou. Výstupem vždy bylo dotazníkové šetření, článek pro školní web, pro výuku jsou využitelné pořízené fotografie nebo prezentace.

H) Celoroční, pravidelně se opakující volnočasové aktivity zaměřené na přírodovědné a technické vzdělávání pro žáky ZŠ s využitím moderních laboratoří SŠ

Kroužky pro žáky ZŠ považujeme za jednu z nejdůležitějších složek projektu. Původně jsme předpokládali, že budeme pracovat soustavně s určitou skupinou žáků. Složení se však výrazně měnilo, a proto se kroužky zaměřily na atraktivní ukázky, které měly zaujmout žáky a přivést je nejen ke studiu přírodních věd, ale i ke studiu na naší škole.

Gymnázium Třebíč centrem přírodovědného vzdělávání

Projekt: Badatelská centra pro přírodní vědy
Číslo projektu: CZ.1.11/3.4.00/42.01653
Operační program: Regionální operační program Jihovýchod
Oblast podpory: 3.4 – Veřejné služby regionálního významu

Gymnázium Třebíč je jedním z pěti gymnázií na Vysočině, ve kterém bylo vybudováno specializované pracoviště určené pro modernizaci výuky přírodních věd. Celý projekt, jehož rozpočet dosahuje výše 44 mil korun, byl financován z Regionálního operačního programu Jihovýchod.

Nové centrum je vybaveno vysokorychlostní kamerou, termokamerou, FT-IR spektrometrem, sadou pro analýzu vzorků, mikroskopem s digitální kamerou, sadou pro zkoumání vlastností světla; vše je doplněno nezbytným laboratorním a školním nábytkem a projekční technikou. Toto vybavení využívají nejen žáci příslušných gymnázií, ale je k dispozici také žákům spádových středních a základních škol.

Na přípravě metodických listů pro výuku se podílejí pedagogičtí pracovníci všech gymnázií, probíhá rovněž spolupráce s vysokými školami a výzkumnými pracovišti.

Brána nových znalostí a dovedností otevřená

OP VK, číslo výzvy: 56

Cíle projektu

  • zvýšení odborných kompetencí pedagogů pro realizaci čtenářských dílen,
  • profesní rozvoj pedagogů přírodovědných předmětů na partnerské škole ve Finsku.

Aktivity

  • zavedení čtenářské dílny do vzdělávacího oboru český jazyk a literatura jako jednoho z prostředků ke zvýšení čtenářské gramotnosti,
  • stínování čtyř pedagogů školy ve výuce na partnerské škole v Tampere ve Finsku.

Výstupy

Do Čtenářských dílen bylo zapojeno 60 žáků a 4 pedagogové, byly zpracovány 2 roční tematické plány pro 2 ročníky v rozsahu 10 čtenářských dílen pro každý ročník. Shadowing, tzn. stínování na partnerské škole (mobilita), absolvovali 4 učitelé přírodovědných předmětů a angličtiny. Výstupem byla zpráva ze zahraniční stáže a seminář pro ostatní učitele školy.