Jak dezinterpretovat fakta
Z článku Třebíčského deníku ze dne 6. 2. 2025 s názvem TOP 10 středních škol na Třebíčsku vyplývá, že na Gymnázium Třebíč jsou přijímáni žáci s nižším studijním potenciálem. Protože tento článek poškozuje jméno školy, jejíž absolventi úspěšně zakončují studia na prestižních vysokých školách a uplatňují se v široké škále profesí doma i v zahraničí, musím na něj reagovat. K článku mám tyto tři hlavní námitky:
- Tabulka v tomto článku srovnává nesrovnatelné.
Srovnáváme-li bodové zisky posledních přijatých uchazečů, je nutné uvést jejich počet! Na rozdíl od uvedených oborů v tabulce jsme v loňském roce přijali do čtyřletého oboru 90 žáků.
Školy a obory uvedené na prvních třech místech této TOP 10 tabulky přijímají 30 nebo maximálně 60 uchazečů, minimální počet bodů z didaktických testů pro jejich přijetí byl 74–59 bodů. Uchazeč přijatý na naši školu s pořadovým číslem 30 získal z didaktických testů celkem 83 bodů, uchazeč s pořadovým číslem 60 obdržel z testů celkem 72 bodů.
- Tento článek hodnotí školy na vstupu místo na výstupu.
Kvalita školy spočívá v tom, kam dokáže své žáky posunout. Naše škola nejen že vychovává talenty, ale dává příležitost všem, kteří chtějí na sobě pracovat. A to je jedna z hlavních hodnot, které rozvíjíme. Diskuse v hodinách, problémová a badatelská výuka jsou samozřejmostí. Rozsáhlou diferenciaci formou specializovaných seminářů ve 3. a 4. ročníku nenabízí žádné gymnázium v Kraji Vysočina, stejně jako integrovanou výuku na nižším gymnáziu.
Že se nám naše práce daří, ukazují výsledky maturitních zkoušek a uplatnění našich absolventů v praxi. Vítáme kohokoli, kdo by se chtěl přesvědčit. K tomu však bohužel před zveřejněním článku nedošlo.
- Tento typ článku nepřispívá ke zlepšení situace ve školství nejen v Kraji Vysočina.
Každá škola se snaží dělat svou práci co nejlépe. V každodenním souboji s byrokracií, neustálými změnami předpisů a testováním nových koncepcí jí vytváření nesmyslných žebříčků rozhodně nepomůže.
Věřím, že uchazeči o studium na střední škole kriticky zváží všechny možnosti, které se jim nabízí, vezmou v úvahu především učební plány škol a výsledky jejich absolventů a nenechají se ovlivňovat neověřenými nebo zkreslenými informacemi. K tomu vedeme naše žáky po celou dobu studia.
Alice Burešová, ředitelka Gymnázia Třebíč