Orientační běh jsem poprvé objevil asi před šesti lety a řekl jsem si že to zkusím. Byla zima, nedalo se běhat venku, a tak byly tréninky pouze v tělocvičně. Naučil jsem se tam základy práce s mapou, který symbol na mapě představuje piktogram v popiscích kontrol a hlavně, co to je a jak to vypadá ve skutečnosti. Na jaře jsem se poprvé na trenínku proběhl s mapou v lese a začalo mě to bavit natolik, že jsem u toho zůstal.
Odmalička mě bavilo běhat, ale obíhat pořád dokola ten samý, 400 metrů dlouhý okruh se mi opravdu nezamlouvalo. Orienťák mě baví proto, že to není právě pořád dokola to samé, ale pokaždé si stavitelé připraví jinou trať, v jiném terénu s jiným převýšením, ve městě nebo v lese, to je jedno, ikdyž městské sprinty mě jdou lépe a proto je mám i trochu víc rád. Baví mě to taky proto, že se sám musím rozhodnout kudy zrovna poběžím a ikdyž se mi občas stane, že zabloudím, tak mám pak radost z toho, že se sám najdu, akorát za cenu pěkného výsledku. Nejvíc mě orienťák naplňuje díky tomu, že to není jenom o výdrži a o síle v nohou, ale i o neustálé soustředěnosti, o čtení z mapy a o tom umět se rychle a hlavně správně rozhodnout.
Ti co mě znají, tak ví, že nejsem zrovna velký dříč (spíš vůbec), ale občas si tak řeknu: "Jo tak tohle chci dokázat." Mezi ty nejreálnější asi patří dostat se na MČR ve sprintu a zaběhnout nějaký slušný výsledek (letos mi plány zhatila pandemie) a vyběhnout si A licenci, která by mě zařadila do celorepublikového žebříčku. No a mezi ty nereálné bych zařadil například dostat se do reprezentace.
Moc úspěchů zatím nemám, protože jsem v ročníku, který je nejsilnější za několik posledních let. Přesto se v oblastních závodech pravidelně dostávám na stupně vítězů a v celkovém pořadí žebříčku se vždy držím také na předních pozicích. V Žebříčku B jsem jednou mohl být v první desítce, kdybych to nepokazil na předposlední kontrole. No a tak můj asi největší úspěch je trojnásobné zastoupení na stupních vítězů v Krajském přeboru škol, to poslední jako student prvního ročníku mezi všemi středoškoláky.
Vytvořil: Tomáš Novotný
duben 2020
Za účelem vzdělávání