Vyznám se ve světě, který je zahlcený informacemi?
Jak poznám dezinformaci? Vím, jak se bezpečně pohybovat na sociálních sítích? Na tyto otázky a řadu dalších hledali odpovědi studenti Gymnázia Třebíč v rámci projektových dnů, které proběhly 21. května a 17. června tohoto školního roku.
Mediální vzdělávání se stalo velmi důležitou součástí výuky, a proto si v závěru školního roku mohli studenti nižšího gymnázia a 1. ročníku vyššího gymnázia při práci během projektových dnů otestovat své znalosti a dovednosti a také získat řadu nových.
Kdo? Co? Komu? Jak? Proč? První projektový den byl zaměřen na mediální sdělení. Studenti se učili, jakým způsobem lze identifikovat dezinformace, hoaxy, nenávistné komentáře a jaké prvky jsou naopak typické pro seriózní sdělení. V každé třídě vznikly malé týmy, které spolupracovaly až do konce celého projektu. Tyto týmy navzájem soupeřily v Mediálním kvízu, vyhodnocovaly a porovnávaly výsledky zpracovaných úkolů a průzkumů. Velmi zajímavé (ale nepřekvapivé) bylo zjištění, že téměř žádný student v tomto věku neposlouchá rádio, nečte tisk, nesleduje klasickou televizi, nepoužívá e-mail, naopak všichni tráví denně mnoho času na internetu, především sociálních sítích. (Facebook je ovšem zastaralý.)
Vymyslete si svůj produkt. Vytvořte příspěvek na sociální sítě, ve kterém se objeví váš produkt formou product placementu. Na začátku dalšího projektového dne představíte produkt a váš příspěvek ostatním týmům. Cíl meziprojektového úkolu pro týmy byl jasný. Studenti si během práce uvědomili, co je tzv. skrytá reklama a jaké právní povinnosti musí reklama naplnit, jak mohou být sledováním příspěvků ovlivňováni, jak jednoduché je za sebou zanechávat digitální stopu. Výsledek, který studenti předvedli na začátku druhého projektového dne, byl ohromující. Příspěvky hýřily originálními a vtipnými nápady a setkaly se s velkým ohlasem u ostatních spolužáků. Ať se jednalo o fotografie či videa, všechna byla zpracována na profesionální úrovni, což potvrzuje, že generace těchto dětí je skutečně „digitální“.
V návaznosti na studentské příspěvky se týmy věnovaly problematice sociálních sítí. Společně zhlédly dokument Holka z Instagramu, který nastolil otázky o výdělcích influencerů, o algoritmech vyhledávání cílových skupin pro reklamu, ale i o závislosti na sledování sociálních sítí. Po projekci týmy hledaly odpověďi na otázky, které se k dokumentu vztahovaly.
U studentů se projektový den setkal s velmi pozitivním ohlasem, nabídl jim velký prostor pro tvůrčí činnosti v oblasti, ve které jsou jako doma. A učili se i učitelé. Týmy vytvořily na závěr dne Slovníček sociální sítí, který je určený těm, kteří „nejsou v obrazu“. Myslím, že vysvětlení slov, zkratek, symbolů a dalších jevů, které jsou běžně užívané při komunikaci na sociálních sítích, se mnohým bude ještě hodit.
Lenka Mahelová