Co Vás překvapilo na VŠ? Co je jiné oproti gymnáziu?
Když to vztáhnu konkrétně na obor, budou to metodologické a statistické předměty. Člověk si možná pod psychologií představí studium filozofických základů psychologie, nějaké fyziologie, lidského chování atd. Takové předměty samozřejmě taky máme, ale nejvíce času a úsilí mě zatím stála všemi milovaná statistická analýza dat. Jedná se o dvousemestrální předmět a chvílemi jsem si říkala, zda jsem se náhodou místo na oboru psychologie neocitla na fakultě aplikované matematiky. Dále máme předměty metodologické – takže vlastně výzkum, ať už kvantitativní či kvalitativní a psychometriku (což je pak předmět o vývoji psychologických měřítek – inteligence, výkonové testy,..). Ráda bych ale řekla, i když si z toho dělám srandu, že tyto předměty jsou nezbytné jak pro uplatnění ve výzkumu, tak v rámci psychologické praxe. Zároveň je studium časově náročnější, než jsem před nástupem očekávala. No a jako poslední bych určitě řekla to, že kromě přednášek a seminářů je studium tohoto oboru v angličtině. Veškeré knihy, až na pár výjimek, jsou psané v angličtině, včetně těch statistických. Zároveň, jelikož je psychologie obor vědecký, je po nás vyžadovaná četba a zpracování vědeckých studií, které jsou taky samozřejmě všechny v angličtině. To zahrnuje studium vědeckých termínů – angličtina, kterou jsem se učila na střední, a ta, kterou vědci používají v článcích, je poměrně odlišná. S tím jsem bojovala hlavně ze začátku, kdy jsem z celé věty rozuměla klidně i pouze jednomu slovíčku a přečíst celý článek o deseti stranách mi trvalo i čtyři hodiny.
Dále bych zmínila přístup vyučujících. Na vysoké škole potkáte kapacity, kteří jsou jedni z nejlepších v oboru, ale stejně s vámi jednají naprosto přirozeně, téměř jako s kolegy. Dalším rozdílem je styl učení. Kromě nějakých zápočtů či dílčích testů po vás vyučující kromě účasti na seminářích během semestru nic nechtějí. Látku se neučíme (alespoň na tomto oboru) z předem připravených skript, spíše máme na týden zadané kapitoly z každého předmětu, a pokud se rozhodneme to nechat na čas před zkouškovým obdobím, je to naše starost (nedělejte to). Vím, že mi kdysi někdo říkal, že jedno zkouškové je jako jedna maturita, co se množství učiva týče. To je sice možná pravda, ale na rozdíl od maturity se neučíte úplně odlišné předměty a informace z jednotlivých oblastí se vám propojují. Průběžné úkoly na mém oboru mají podobu seminárních prací, které mají nejčastěji formu rešerše, výzkumných studií, nějaké analýzy či kritické práce. K tomu je potřeba umět vyhledávat a zpracovat výzkumné články, což mi dalo ze začátku celkem zabrat.
Oproti gymnáziu trávím méně času na přednáškách a seminářích (nyní to jsou třeba dva dny v týdnu), o to víc je ale potřeba domácí příprava. Tato volnost nemusí každému vyhovovat a já s ní ze začátku hodně bojovala, jelikož jsem si čas nedokázala efektivně rozvrhnout.